Barokní podvečery » Archiv » 2015 » Concerto comique

Concerto comique

CONCERTO COMIQUE

Koncert à la française pro pobavení šlechty i měšťanů

Úterý 9. června 2015, 19:30
Refektář kláštera dominikánů, Jilská 7a, Praha 1

COLLEGIUM MARIANUM
Jana Semerádová – umělecká vedoucí
Lenka Torgersen – koncertní mistr
Veronika Manová – housle
Magdalena Malá, Andreas Torgersen – viola
Petr Hamouz – violoncello
Jan Krejča – teorba
Sebastian Knebel – cembalo
Martina Bernášková – flauto traverso

neviditelny text

Program koncertu

Antonio Vivaldi (1678–1741)
Sinfonia z „La Sena festeggiante“ RV 693, 1726

André Campra (1660–1744)
Suita z „Le carnaval de Venise“, 1699
Chaconne z „Les fêtes Venitiennes“, 1710

Jean-Marie Leclair (1697–1764)
Forlana z Récréations de Musique, op. 8, 1737

Michele Mascitti (1664–1760)
Concerto grosso n. 4, Op. 7, 1727

Jean-Baptiste Lully (1632–1687)
Suita z „Le Bourgeois Gentilhomme“ LWV 33, 1670
Passacaille d´Armide (Armide, LWV 71, 1686)

Michel Blavet (1700–1768)
La Furstemberg

Michel Corrette (1707–1795)
Concerto Comique No.25 „Les Sauvages et La Fustemberg“

Baletní komedie Měšťák šlechticem (Le Bourgeois Gentilhomme) je jedním z plodů spolupráce velikánů Molièra a Jeana-Baptisty Lullyho. Dílo vzniklo na objednávku krále Ludvíka XIV., který byl po návštěvě tureckého velvyslance údajně natolik rozladěn cizincovým chováním, že si výslovně přál, aby jej autoři patřičně zesměšnili „tureckým baletem“. Příběh komického měšťáckého zbohatlíka Jourdaina, který má touhu být šlechticem, byl proložen celou řadou zábavných čísel, přičemž na závěr zazněl Balet des Nations složený z ukázek charakteristických tanců a zpěvů tří národů – Španělska, Itálie a Francie. Představení bylo králi poprvé předvedeno 14. října 1670 a Molière i Lully v něm hráli hlavní postavy. Kratochvíle tehdejší aristokracie a bohatého měšťanstva však nekončily u sledování oper a baletů, jak dokládá řada dobových instrumentálních skladeb s výrazným komickým prvkem. Autorem řady takových „komických koncertů“ je Michel Corrette, který své skladby prokládal populárními melodiemi a písněmi v úpravách pro nejrůznější nástrojová uskupení. Virtuózní Concerto comique Les Sauvages et la Furstemberg je dokonce vystavěné na jednom z nejznámějších dobových nápěvů, který proslavil už Jean-Philippe Rameau.


Koncert se konal s podporou Kláštera dominikánů Praha

dominikani

zpět na Archiv 2015