Veselý blázinec – program

Veselý blázinec – program

Les fous divertissants aneb Veselý blázinec

Charpentierova a Lullyho hudba a herecké výstupy z Molièrových komedií

„Lully, fais–nous rire!“ Těmito slovy se Molière často obracel na svého přítele a komplice Jeana Baptista Lullyho, se kterým vytvořil řadu nezapomenutelných komedií. Jejich přátelství muselo být upřímné, když dokázali vytvořit tak vtipné repliky jako např. ve slavné scéně z Le Bourgeois gentilhomme (Měšťák šlechticem), kde Molière v roli pana Jourdaina stojí proti Lullyho muftímu. 6. března budeme mít v Míčovně Pražského hradu vzácnou příležitost se opět setkat s francouzskými herci, jejichž výjimečné umění barokní gestiky a deklamace jsme mohli obdivovat při úspěšných představeních na Letních slavnostech staré hudby. Divadelní výstupy z komedií zarámuje nejen Lullyho taneční hudba, ale také hudba, kterou k Molièrově poslední hře Le Malade imaginaire složil Marc–Antoine Charpentier. Jeho mistrovství uslyšíme i v samém úvodu, jakmile zazní znovuobjevené skladby ke hře Raymonda Poissona Les Fous divertissants, s nimiž bláznivě vplujeme do karnevalové noci…

tr

Program:

Marc-Antoine Charpentier (1643–1704)
Les Fous divertissants, 1681 – suite de danse
Le Médicin malgré lui, 1666 – 2 airs
Le Malade imaginaire, 1673 Gavotte, Combat

První výstup
Molière (1622 – 1673)
Le Malade imaginaire (Zdravý nemocný), 1673:
Toinette, Argan (1. dějství, 5. scéna)

Jean-Baptiste Lully (1632–1687)
Les Fâcheux, 1661 (LWV 16)

L´Amour médecin, 1665 (LWV 29)
La Pastorale comique, 1667 (LWV 33) – Menuet, Air I, II
Georges Dandin ou le Mari confondu, 1668 (LWV 38) –
Airs

Druhý výstup
Molière
Les Femmes savantes (Učené ženy), 1672:
Bélise, Clitandre (1. dějství, 4. scéna)

Jean-Baptiste Lully
Monsieur de Pourceaugnac, 1669 (LWV 41)
Les Amants magnifiques, 1670 (LWV 42) – Entrée d´Apollon, Menuet pour les
Faunes et Dryades

Třetí výstup
Molière
Le Médicin malgré lui (Lékařem proti své vůli), 1666:
Martine, Sganarelle (1. dějství, 1. scéna)

Jean-Baptiste Lully
Le Bourgeois Gentilhomme, 1670 (LWV 43) – suite de dances

Účinkují:

Bastien Ossart & Clotilde Daniault (Francie) – herci
Bastien Ossart – režie Chantal Rousseau – kostýmy

Collegium Marianum

Lenka Torgersen a Simona Tydlitátová – barokní housle
Vojtěch Semerád a Veronika Jíchová – barokní viola
Hana Fleková – viola da gamba
Jan Krejča – teorba
Sebastian Knebel – cembalo
Martina Bernášková – flauto traverso
Jana Semerádová – flauto traverso, umělecká vedoucí v v

Neděle 6. 3. 2011, 19:30, Míčovna Pražského hradu v

ve spolupráci se Správou Pražského hradu a za podpory Francouzského institutu v Praze a Culturesfrance

v