Soirée u krále Slunce

Hudba v soukromých komnatách Ludvíka XIV.

Úterý 04. 11. 2025 | 19.00 Břevnovský klášter, Tereziánský sál
Markétská 1, Praha 6
19.00–21.00
S přestávkou
Koupit vstupenku

Umělci

 
COLLEGIUM MARIANUM
Jana Semerádová | umělecká vedoucí, flauto traverso
Jan Krejča | teorba, barokní kytara
Hana Fleková | viola da gamba
 
Barbora Munzarová | přednes

Program

Jean-Baptiste Drouard de Bousset (1662–1725)
/ Jacques Martin Hotteterre (1674–1763)
Air „Pourquoy, doux rossignols“
 
Jean-Baptiste Lully (1632–1787)
/ Robert de Visée (ca 1655–1733)
Entrée d᾿Apollon
 
Jacques Martin Hotteterre
Suita e moll op. 2, č. 4
 
Marin Marais (1656–1728)
Les Voix humaines
Sonate à la Maresienne
Sonnerie de Sainte-Geneviève du Mont de Paris
 
Robert de Visée
Suita c moll
 
Jacques Morel (ca 1690–1740)
Chaconne en trio
 
&
 
Úryvky z dopisů markýzy de Sévigné (1626–1696)

Anotace

Komorně laděný program nás přenese do komnat krále Slunce Ludvíka XIV. Na koncertě zazní tvorba dvorních hudebníků Jacquesa-Martina Hotteterra, Marina MaraiseRoberta de Visée, trojice slavných virtuosů, kteří posunuli hranice hry na své nástroje směrem k vyšší technické náročnosti a sólovému využití. Jejich díla pak tvoří velmi zásadní repertoár také pro novodobé hráče na staré nástroje: flauto traverso, violu da gamba a nástroje loutnové rodiny. Program obohatí přednes úryvků z dopisů Marie de Sévigné v podání Barbory Munzarové. Marie de Rabutin-Chantal, markýza de Sévigné, adresovala své dopisy především dceři. Poutavým vyprávěním plným bystrých postřehů a humoru v nich zachycuje každodenní život francouzské šlechty v 17. století, plný dvorských intrik, společenských událostí a rodinných starostí. Její dopisy jsou nesmírně cenným literárním i historickým dokumentem, který odhaluje mentalitu a kulturu ludvíkovské Francie.

Koncertní sály

Břevnovský klášter, Tereziánský sál

Markétská 1, Praha 6

Ukázat na mapě

Partneři koncertu

Koncert se koná ve spolupráci s Francouzským institutem v Praze.

Umělci

Jana Semerádová

Jana Semerádová

umělecká vedoucí, flauto traverso

Flétnistka Jana Semerádová je jednou z nejvýraznějších osobností mezinárodní umělecké scény staré hudby, sólistkou světového formátu, dirigentkou, muzikoložkou a tvůrkyní jedinečných uměleckých projektů. Absolvovala Pražskou konzervatoř, Filozofickou fakultu UK v Praze (Teorie a provozovací praxe staré hudby) a Koninklijk Conservatorium v Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.
 
Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgyní koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých i zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Své nevšední dramaturgie nezřídka staví na propojení hudebního a dramatického umění.
 
Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupeny v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ vydavatelství Supraphon, pro něž Semerádová nahrála i dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.
 
Jana Semerádová vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například Bachfest Leipzig, Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Händel-Festspiele v Halle, Festival de Sablé, Pražské jaro, Tage Alter Musik Regensburg, Wratislavia Cantans, Centre de Musique Baroque de Versailles, Konzerthaus ve Vídni a Berlíně či Palau de la Música Catalana), jako sólistka spolupracovala například s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim. Pravidelně účinkuje se soubory Akademie für Alte Musik Berlin, Il Suonar Parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Orkiestra Historyczna a Ars Antiqua Austria.
 
V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze a získala docenturu v oboru flétna. Od roku 2024 vyučuje na Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
 
V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění. O rok později přinesly ceny Anděl Janě Semerádové a Erichu Traxlerovi nominaci v kategorii „Klasika“ za CD „Chaconne for the Princess“. V prosinci 2024 byla oceněna prestižním francouzským Řádem umění a literatury (Ordre des Arts et des Lettres) v hodnosti Rytíř

Collegium Marianum

Collegium Marianum

Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům.
 
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér děl hudební historie. Soubor úzce spolupracuje s významnými evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz.
 
Soubor Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích jako například Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Utrecht Oude Muziek Festival, Musikfestspiele Potsdam, Mitte Europa, Festival de Sablé, Klang Vokal Dortmund, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae byla přijata s velkým úspěchem. V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již osm jeho nahrávek.