Amabile

Bravurní violoncello mezi rozverným Panem a vznešeným Apollónem

Neděle 12. 09. 2021 | 19.30 Břevnovský klášter, Tereziánský sál
Markétská 1, Praha 6

Umělci

COLLEGIUM MARIANUM
Jana Semerádová – flauto traverso
Lenka Torgersen – barokní housle
Marek Kubát – teorba
Marek Čermák – cembalo

Program

Antonio Vivaldi (1678‒1741)
Concerto da camera g mol, RV 106
 
Antonio Vivaldi
Sonáta g moll, RV 51
 
Antonio Vivaldi
Sonáta F dur, RV 41
 
Přestávka
 
Giovanni Benedetto Platti (ca 1697–1763)
Sonáta C dur
 
Niccolo Dothel (1721–1810)
Sonáta C dur č. 5
 
Giuseppe Tartini (1692–1770)
Triosonáta D dur

Anotace

Koncert v Tereziánském sále Břevnovského kláštera se ponese ve virtuózním duchu plném italského temperamentu. Italská barokní hudba ovlivnila zbytek Evropy a výrazně se projevila i ve středoevropském prostoru, hned dva z autorů na programu, Antonio Vivaldi a Giuseppe Tartini, dokonce osobně navštívili Prahu. V mistrném podání Jiřího Bárty a souboru Collegium Marianum zazní komorní a koncertantní tvorba italských či v Itálii působících autorů pozdního baroka, v jejichž tvorbě se již odráží další hudební vývoj směrem ke klasicismu.

Koncertní sály

Břevnovský klášter, Tereziánský sál

Markétská 1, Praha 6

Ukázat na mapě

Umělci

Jiří Bárta

Jiří Bárta

barokní violoncello

Koncertní účinkování Jiřího Bárty, jednoho z předních violoncellistů své generace, ho zavedlo do většiny evropských zemí, Severní a Jižní Ameriky, Austrálie, Japonska a Koreje, Afriky a na Střední východ. Jiří Bárta studoval v Praze u Josefa Chuchra, v Kolíně nad Rýnem u Borise Pergamenschikowa a v Los Angeles u Eleonore Schoenfeldové. Po vítězství v řadě národních soutěží mu byla udělena cena Europäische Förderpreis für Musik v Drážďanech a cena Rostropovich-Hammer v Los Angeles. Jako sólista účinkoval s významnými umělci a dirigenty jako jsou Jiří Bělohlávek, Charles Dutoit, Jakub Hrůša, Gianandrea Noseda, Libor Pešek, Gennadi Rozhdestvenski, Maxim Šostakovič, Quatuor Ebene, Ilya Gringolts, Chloe Hanslip, Martin Kasík, Piers Lane, Konstantin Lifschitz, Hamish Milne, Vadim Repin, Dmitri Sitkovetski, a dále s orchestry jako např. Česká filharmonie, Berlin Symphony, London Symphony Orchestra, Royal Philharmonic London.

Jiří Bárta nahrál Dvořákův violoncellový koncert s Českou filharmonií pod vedením Jiřího Bělohlávka pro vydavatelství Supraphon, živý záznam u příležitosti Dvořákova 100letého výročí byl vysílán po celé Evropě na Arte Channel. Jeho nahrávky skladeb pro violoncello od Kodályho a koncerty Martinů, Foerstera a Nováka byly oceněny Gramophon Editor’s Choice. Mezi jeho další nahrávky pro Supraphon patří Bachovy Suity pro sólové violoncello a Šostakovičovy koncerty. Spolupracoval s mezzosopranistkou Magdalenou Koženou na jejím projektu Deutsche Grammophon Lieder, který získal cenu Gramophone Award.

Jiří Bárta je spoluzakladatelem Kutnohorského festivalu komorní hudby, který se zaměřuje na současnou i klasickou hudbu a získal reputaci jako jeden z nejlepších festivalů vážné hudby v České republice.

Jana Semerádová

Jana Semerádová

umělecká vedoucí, flauto traverso

Flétnistka Jana Semerádová je absolventkou Pražské konzervatoře, Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (Teorie a provozovací praxe staré hudby) a Královské konzervatoře v Den Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.
 
Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgem koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých a zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Své nevšední dramaturgie nezřídka staví na propojení hudebního a dramatického umění a zasazuje je do autentického prostředí pražských barokních sálů. Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupené v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ u vydavatelství Supraphon, pro něž nahrála i dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.
 
Jana Semerádová vystupuje na významných evropských pódiích (například Bachfest Leipzig, Festival Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen, Händel-Festspiele Halle, Centre de musique baroque de Versailles, Festival de Sablé, MHF Pražské jaro, Tage Alter Musik Regensburg, Konzerthaus ve Vídni a Berlíně, Vratislavia Cantans a Palau de la Música Catalana), jako sólistka spolupracovala s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim a pravidelně účinkuje se soubory Akademie für Alte Musik Berlin, Il suonar parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa, {oh!} Orkiestra Historyczna a Ars Antiqua Austria. V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze a získala docenturu v oboru flétna. V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění.

Collegium Marianum

Collegium Marianum

Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům.
 
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér děl hudební historie. Soubor úzce spolupracuje s významnými evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz.
 
Soubor Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích jako například Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Utrecht Oude Muziek Festival, Musikfestspiele Potsdam, Mitte Europa, Festival de Sablé, Klang Vokal Dortmund, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae byla přijata s velkým úspěchem. V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již osm jeho nahrávek.