Martina Janková soprán

Umělec

Martina Janková je především známá jako mozartovská a barokní interpretka, což dokládá účinkování v Mozartově Da Ponte cyklu (Zuzanka, Despina, Zerlina) pod taktovkou slavného Franze Welsera-Mösta jak v Curyšské opeře, tak s The Cleveland Orchestra v USA, jakož i na Salcburském Festivalu ve letech 2013–16, kde byla za role Zuzanky a Despiny mezinárodním tiskem nejvýše ohodnocena. Mimo jiné s velkým úspěchem debutovala v roce 2016 v Milánské La Scale v hlavní roli Belezzy (Krásy) v Händlově „Triumf času a pravdy“, kde také v roce 2019 vystoupila v Mendelssohnově 2. symfonii. V březnu 2016 byla taktéž mezinárodním tiskem vysoce oceněna za hlavní roli v Mozartově „Il Re Pastore“ pod vedením W. Christie na evropském turné s Les Arts Florissants. V roce 2017 debutovala jako Mélisande ve scénické inscenaci Debussyho opery „Pélleas et Mélisande“ režiséra Yuvala Sharona s The Cleveland Orchestra pod taktovkou Franze Welsera-Mösta v USA. V roce 2018, po dvou stech letech, se podílela na znovuuvedení jediné dochované opery Leopolda Koželuha: „Gustav Vasa“. Jednu z hlavních rolí úspěšně vytvořila v poloscénickém provedení s Helsinki Baroque Orchestra a Aapo Häkkinenem v Helsinském Musiikkitalo.

 

Operní produkce
Pod vedením N. Harnoncourta zpívala po 18 let v mnoha operních i koncertních projektech, např. jako Celia (Mozart: „Lucio Silla“) na festivalech Wiener Festwochen nebo Purcellova „Fairy Queen“ na Styriarte v Grazu, v Haydnově „Stvoření“ na Salcburském Festivalu, či v Bachových pašijích a kantátách ve Vídeňském Musikvereinu. V roce 2019 obnovila spolupráci s ansámblem Concentus Musicus, ktery po úmrtí N. Harnoncourta vede Stefan Gottfried, v produkci Purcellova Krále Artuše v Divadle na Vídeňce. K její další roli patří Janáčkova Liška Bystrouška, kterou na sebe upozornila již v Grand Théâtre de Genève, v Curyšské opeře, stejně jako s „The Cleveland Orchestra“ v USA pod vedením Franze Welsera-Mösta, se kterým tuto roli prezentovala na velkém evropském turné ve Vídni, Luxembourgu a Mnichově. K jejím další rolím patří mj. Mozartova Pamína (Kouzelná flétna), Rosina (La finta semplice), Serpetta (La finta giardiniera), Madame Silberklang (Der Schauspieldirektor), Ilia (Idomeneo), Haydnova Celia (La fedelta premiata), Humperdinckova Mařenka (Hänsel und Gretel), Verdiho Nanetta (Falstaff), Händlova Angelica (Orlando), Gluckova „Euridice“ (Orfeus ed Euridice), Beethovenova Marzelline (ve verzi Fidelio i v původní – Leonore), Monteverdiho Drusilla, Giunone a Fortuna (Návrat Odysea, Korunovace Poppey) a Rossiniho Sophia (Il Signor Bruschino), které zpívala jak v Curyšské, tak i v Ženevské opeře, Pařížské Champs-Elysées, italské Maceratě a v ND Praha.

 

Koncertní pěvkyně
Jako koncertní pěvkyně spolupracovala mj. s Berlínskou, Mnichovskou, Českou a Izraelskou Filharmonií, Gewandhaus Orchestrem Lipsko, RSO Frankfurt a Berlín a různými barokními ansámbly jako La Cetra Basel, La Scintilla Zürich, Collegium 1704, Bach Consort Wien a Concentus Musicus Wien např.na festivalech: Baden-Baden, Lucerne Festival, Pražské Jaro, Barokní festivaly v Halle, Schwetzingenu, Melku a Styriarte v Grazu. Mimo již zmíněných dirigentů spolupracovala se Sirem J. E. Gardinerem, Sirem S. Rattlem, Sirem N. Marrinerem, Sirem Ch. Mackerasem, R. Norring- tonem, T. Pinockem, R. Chaillym, R. Mutim, D. Fasolisem, O. Dantonem, A. Marconem. M. Minkowskim, I. Boltonem, Ch. Hogwoodem, W. Sawalischem, I. Metzmacherem, D. Gattim, Ch. Eschenbachem, B. de Billym, A. a I. Fischerem, M Janowskim, V. Luksem a Ph. Herreweghem. Martina Janková je vášnivou písňovou interpretkou a s recitály vystoupila v Londýnské Wigmore Hall, na Pražském Jaru, Salcburském Festivalu, Styriarte v Grazu, Rheingau Festivalu, Musiques en Eté v Ženevě, v Curyšské opeře a Komorních večerech v Bazileji a v Bernu.

 

CD s písněmi Bohuslava Martinů pro vydavatelství Supraphon získalo ocenění Diapason d’Or 2019. CD „Prague-Vienna“ získalo ocenění Diapason d’Or 2017. Dále na CD vyšly Bachovy Kantáty s J. E. Gardinerem a V. Luksem, stejně jako řada dalších písňových recitálů, Štrausův Simpicius pod vedením F. Welsera-Mösta a 4. Mahlerova symfonie pod taktovkou H. Wolffa. Na DVD vyšel celý Mozartův Da Ponte – cyklus z Curyšské opery a Salcburského Festivalu, stejně jako Händlův Orlando a Resurezzione a Štrausův Simplicius.

Koncerty