Pastorale

Vánoční poselství v dílech italských a českých mistrů

Středa 29. 12. 2021 | 19.30 kostel sv. Šimona a Judy
Dušní/U Milosrdných, Praha 1 - Staré Město
19.30–21.30
s přestávkou

Umělci

COLLEGIUM MARIANUM
Jana Semerádová – flauto traverso
Anna Špelinová – flauto traverso
Lenka Torgersen, Magdalena Malá,
Tereza Horáková, Eleonora Machová
– barokní housle
Andreas Torgersen – barokní viola
Matyáš Keller – barokní violoncello
Michal Raitmajer – viola da gamba
Ondřej Štajnochr – kontrabas
Jan Krejča – loutna, teorba
Filip Hrubý – cembalo

Program

Antonio Caldara (1670–1736)
Vánoční kantáta Vaticini di Pace
(výběr)

 

Angelo Ragazzi (ca 1680 – 1750)
Sonáta G dur Pastorale

 

Alessandro Stradella (1639–1682)
Árie z vánoční kantáty Si apra al riso

 

Šimon Brixi
Alma Redemptoris Mater

 

Václav Karel Holan Rovenský (1644–1718)
Vánoční písně se sbírky
Capella Regia Musicalis

 

Adam Václav Michna z Otradovic
(ca 1600 – 1676)
Vánoční písně se sbírky
Česká mariánská muzika

Anotace

Vánoční koncert je již tradičně věnovaný duchovnímu repertoáru. Koncert představí tvorbu Antonia Caldary z jeho římského období v letech 1711–1716, kdy pro svého hudbymilovného patrona, knížete Francesca Mariu Ruspoliho, zkomponoval mimo jiné vánoční kantátu Vaticini di Pace (Poselství míru). Program doplní árie z vánoční kantáty Alessandra Stradelly a pastorále od Angela Ragazziho, jehož tvorba opět představuje pro české publikum objevný repertoár. V závěru zazní půvabné melodie z vánočních písní Václava Karla Holana RovenskéhoAdama Václava Michny z Otradovic.

Koncertní sály

kostel sv. Šimona a Judy

Dušní/U Milosrdných, Praha 1 - Staré Město

Ukázat na mapě

Umělci

Hana Blažíková

Hana Blažíková

soprán

Hana Blažíková je mimořádnou osobností na české i mezinárodní scéně staré hudby. Je absolventkou Pražské konzervatoře, kde studovala ve třídě Jiřího Kotouče.
Věnuje se interpretaci převážně barokního, renesančního a středověkého repertoáru a sólově vystupuje s řadou předních světových ansámblů, mezi něž patří Collegium Vocale Gent, Gli Angeli Genève, Bach Collegium Japan, Amsterdam Baroque Orchestra, Ensemble Pygmalion, Nederlandse Bachvereniging, La Cetra, La Capella Reial de Catalunya, Collegium Marianum, Tiburtina Ensemble, Collegium 1704 a Cappella Mariana.
 
Vystupuje na významných mezinárodních festivalech jako Pražské jaro, Edinburgh International festival, Salzburger Festspiele, Oude Muziek Utrecht, Tage Alter Musik Regensburg, Resonanzen (Vídeň), Letní slavnosti staré hudby, Festival de la Chaise-Dieu, Chopin i jego Europa, Festival de Saintes, Bachfest Leipzig, Concentus Moraviae.
 
Bachova díla zpívala i s Boston Symphony Orchestra a s Bamberger Symphoniker pod taktovkou Herberta Blomstedta. Spolupráce s Bach Collegiem Japan ji přivedla i do newyorské Carnegie Hall. Od roku 2015 úzce spolupracuje s věhlasným hráčem na cink Brucem Dickeym, se kterým podnikli několik koncertních turné po Severní Americe, po Austrálii a Tasmánii.
 
V roce 2017 pod vedením sira Johna Eliota Gardinera nastudovala sólové role ve všech třech Monteverdiho operách a vystoupila v předních operních a koncertních domech v Evropě a v USA.
 
Hana Blažíková se věnuje také hře na gotickou a románskou harfu. Její umění je zaznamenáno na více než čtyřiceti CD nahrávkách.

Aneta Petrasová

Aneta Petrasová

alt

Aneta Petrasová studovala na Janáčkově akademii múzických umění u Anny Barové a na Hochschule für Musik Carl Maria von Weber v Drážďanech u Hendrikje Wangemann a Olafa Bära. V Drážďanech navštěvovala kurzy staré hudby u Ludgera Rémy. Aneta Petrasová je laureátkou Duškovy pěvecké soutěže a Písňové soutěže Bohuslava Martinů. Je stipendistkou Nadace Richarda Wagnera, zahraniční studium jí pomáhaly financovat Nadace DAAD/Brücke Stiftung.

První role nastudovala v Komorní opeře JAMU a sólistické zkušenosti získala v Národním divadle Brno. Představila se v projektech Bachkantaten im Palais, Dresdner Musikfestspiele, Matinee in Semperoper, Sächsisches Mozartfest ad.

Aneta Petrasová je členkou souborů Dresdner Kammerchor, Collegium 1704 a AuditivVokal Dresden, se kterými jako sólistka účinkovala na festivalech a pódiích jako Resonanzen Wien, Salzburger Festspiele, Oude Muziek Utrecht, Bachfest Leipzig, Berliner Philharmonie, Alte Oper Frankfurt a další.

Vojtěch Semerád

Vojtěch Semerád

tenor

Vojtěch Semerád je absolventem Pražské konzervatoře, Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (sbormistrovství) a Conservatoire National Supérieur de Musique v Paříži (barokní housle u Françoise Fernandeze). Je finalistou mezinárodní soutěže Telemann-Wettbewerb v Magdeburku.
 
Jako sólový zpěvák je Vojtěch Semerád zván renomovanými soubory, jako jsou Les Arts Florissants, Ensemble Correspondances, Vox Luminis nebo Huelgas Ensemble, s nimiž vystupuje na významných mezinárodních scénách a festivalech, jako jsou Théâtre des Champs-Elysées, Park Avenue Armory New York, Logan Center Chicago, Concertgebouw Rotterdam, Wigmore Hall London, Palau de la Música Barcelona, ad. Vystoupil v operních inscenacích, mezi nimiž jmenujme Acis and Galatea G. F. Händela (v roli Acise), Atys J. B. Lullyho (v roli Atyse), David et Jonathas M.-A. Charpentiera (v roli Pythonisse), Histoires Sacrées M.-A. Charpentiera nebo Fairy Queen H. Purcella. Je vyhledávaným interpretem Evangelisty v pašijích a oratoriích J. S. Bacha.
 
Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, s nímž interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i jinde v Evropě, například na Oude Muziek Utrecht, MAfestival Brugge, Voices of Passion Leuven, Laus Polyphoniae Antwerpen, Klangvokal Dortmund, Pražské jaro, Innsbrucker Festwochen, Tage Alter Musik Regensburg a Concentus Moraviae.
 
Vojtěch Semerád, jako houslista, je stálým členem souboru Collegium Marianum a rovněž vystupuje v multižánrových a autorských projektech.
 
Podílel se na více než 30 nahrávkách zejména pro Deutsche Gramophon, Naïve, Harmonia Mundi, Passacaille a Supraphon, a pravidelně nahrává pro Český rozhlas. Věnuje se také badatelské činnosti, zaměřené na objevování vokální hudby 15. až 17. století ve střední Evropě.

Jaromír Nosek

Jaromír Nosek

bas

Basista Jaromír Nosek vystudoval sbormistrovství na Pedagogické fakultě UK v Praze a zpěv na Pražské konzervatoři ve třídě Jiřího Kotouče a na Hudební fakultě AMU v Praze u Romana Janála a Kataríny Bachmannové. Absolvoval stipendijní stáže na Dartington International Summer School ve Velké Británii, Accademia Chigiana v italské Sieně a na Conservatorio Santa Cecilia v Římě.

 

Spolupracuje s českými a zahraničními renomovanými orchestry a vokálními ansámbly, jako jsou Collegium 1704, Cappella Mariana, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Warsawska Filharmonia Narodowa, Concerto Palatino, Gli Angeli Geneve, La Venexiana, Wrocław Baroque Ensemble, Doulce Mémoire, či Lautten Compagney. Jeho bohaté sólistické zkušenosti zahrnují spolupráci s dirigenty jako Václav Luks, José Cura, Stefano Montanari, Rudolf Lutz nebo Christophe Rousset. Jaromír účinkoval na mnoha mezinárodních hudebních festivalech – Pražské Jaro, Salzburger Festspiele, Festival d‘Ambronay, Settimana Musicale Senese, Festival Oude Muziek Utrecht, Bach Festival Montréal, Festival del Centro Histórico de la Ciudad de México aj.

 

Opernímu publiku se představil doma i v zahraničí např. v titulní roli serenaty La Senna Festeggiante od Antonia Vivaldiho, jako Caronte v Orfeovi a Seneca v Korunovaci Poppey od Claudia Monteverdiho, Ortensio v opeře Antonia Caldary L’Amor non ha legge, nebo jako mozartovský interpret v rolích Figara (Figarova svatba), Komtura (Don Giovanni) či Sarastra (Kouzelná flétna).

 

Podílel se na natáčení více než 40 CD, z nichž mnohá získala nominace a prestižní mezinárodní ocenění jako Choc du Monde de la Musique nebo ICMA (International classical music awards).

 

V roce 2020 založil a umělecky vede komorní soubor ANMOEN, s kterým se věnuje interpretaci hudby raného baroka a jejímu citlivému propojování se skladbami soudobých autorů.

Jana Semerádová

Jana Semerádová

umělecká vedoucí, flauto traverso

Flétnistka Jana Semerádová je absolventkou Pražské konzervatoře, Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (Teorie a provozovací praxe staré hudby) a Královské konzervatoře v Den Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.
 
Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgem koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých a zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Své nevšední dramaturgie nezřídka staví na propojení hudebního a dramatického umění a zasazuje je do autentického prostředí pražských barokních sálů. Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupené v úspěšné řadě „Hudba Prahy 18. století“ u vydavatelství Supraphon, pro něž nahrála i dvě svá profilová CD „Solo for the King“ a „Chaconne for the Princess“.
 
Jana Semerádová vystupuje na významných evropských pódiích (například Bachfest Leipzig, Festival Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen, Händel-Festspiele Halle, Centre de musique baroque de Versailles, Festival de Sablé, MHF Pražské jaro, Tage Alter Musik Regensburg, Konzerthaus ve Vídni a Berlíně, Vratislavia Cantans a Palau de la Música Catalana), jako sólistka spolupracovala s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim a pravidelně účinkuje se soubory Akademie für Alte Musik Berlin, Il suonar parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa, {oh!} Orkiestra Historyczna a Ars Antiqua Austria. V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze a získala docenturu v oboru flétna. V roce 2019 obdržela cenu Pražské skupiny Společnosti pro vědy a umění.

Lenka Torgersen

Lenka Torgersen

koncertní mistr

Lenka Torgersen studovala hru na housle na plzeňské konzervatoři a poté na AMU ve třídě Václava Snítila. Po absolutoriu v roce 1998 se začala intenzivně věnovat hře na barokní housle a v letech 1999–2003 se zdokonalovala na Schole Cantorum Basiliensis pod vedením Chiary Banchini.

 

Je koncertním mistrem souboru Collegium Marianum, v letech 1999–2012 působila jako koncertní mistr souboru Collegium 1704. Pravidelně spolupracuje s dalšími českými i zahraničními soubory, například La Cetra Barockorchester Basel, Ensemble 415, Freitagsakademie Bern, conSequenza, Ensemble Inégal, Les Traversées Baroques, Orchester der J. S. Bach-Stiftung St. Gallen, Ensemble Tourbillon a další. Jako komorní hráč i sólistka vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (například MHF Pražské jaro, Festival d’Ambronay, Festival de Sablé, Festival La Chaise-Dieu, MA Festival Brugge, Festival Oude Muziek Utrecht, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Festival del Camino de Santiago nebo Festival Santander) a spolupracuje s předními osobnostmi staré hudby, jako jsou Chiara Banchini, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Andrea Marcon, Jordi Savall, Andrew Parrott a Attilio Cremonesi.

 

Nahrává pro renomované světové společnosti jako Harmonia Mundi, Accent, Zig-Zag Territoires a Pan Classics. Jako sólistka se v roce 2010 ve spolupráci se souborem Collegium 1704 podílela na nahrávce instrumentálních děl Antonína Reichenauera, za niž získala ocenění Diapason d’Or. V roce 2013 natočila sólové CD s názvem „Il Violino Boemo“ pro společnost Supraphon, na němž v novodobé premiéře oživila sonáty českých houslových virtuosů 18. století Františka Bendy, Josefa Antonína Gureckého a Františka Jiránka. I tato nahrávka se setkala s nadšeným ohlasem domácí i zahraniční kritiky.

Collegium Marianum

Collegium Marianum

Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům.
 
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér děl hudební historie. Soubor úzce spolupracuje s významnými evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz.
 
Soubor Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích jako například Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Utrecht Oude Muziek Festival, Musikfestspiele Potsdam, Mitte Europa, Festival de Sablé, Klang Vokal Dortmund, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae byla přijata s velkým úspěchem. V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady „Hudba Prahy 18. století“ vydalo již osm jeho nahrávek.