20220421_Salve-Regina_PetraHajska_27

COLLEGIUM MARIANUM ZAHÁJILO JARNÍ ŘADU BAROKNÍCH PODVEČERŮ

Recenze

Collegium Marianum vyšperkovalo první jarní koncert Barokních podvečerů novodobou premiérou Antonína Reichenauera
ČASOPIS HARMONIE | DINA ŠNEJDROVÁ | 23. 4. 2022

Navzdory duchovnímu podtextu večera si troufám říct, že Ouvertura g moll K. 355 Johanna Josepha Fuxe svým francouzským stylem vdechla prostřednictvím interpretů do prostoru svůdný šarm. Dílo ze sbírky Concentus musico-instrumentalis, věnované Josefu I., obsahuje typický tečkovaný rytmus, tance i pompéznost. Soubor ho pod vedením flétnistky Jany Semerádové provedl s milou lehkostí, bez přehnaného vyostření, naopak spíše měkce. Jak už jsme u této interpretky zvyklí, okamžitě z ní začala proudit obrovská energie, jež se potkávala s každým z hráčů, ať už v dialozích se smyčci nebo v „podložích“ skupiny bassa continua. V roli sólistky Koncertu G dur pro flétnu GIMO 293 Giuseppe Tartiniho, který Prahu navštívil u příležitosti korunovace Karla VI. českým králem (udržoval také kontakty s rodinou Lobkowiczů), Semerádová stvrdila, že patří mezi nejlepší: každý tón si vychutnala a hýčkala, přičemž jako by skrze svůj nástroj vyprávěla příběh. Obzvlášť v tom je stále lepší. Chvíli je něžnou vílou, chvíli vášnivou hrdinkou, a nikdy to není křeč. V tom ji zase z jiného úhlu doplňuje houslistka a koncertní mistr Lenka Torgersen, jejíž klidná síla dodává hudebním obrazům další barvy.
Celou recenzi si můžete přečíst na portále casopisharmonie.cz

 

 

Collegium Marianum v Lobkowiczkém paláci s Tomášem Šelcem
KLASIKA PLUS | JOSEF ZAHRADNÍK | 22. 4. 2022

Následovalo první vystoupení slovenského basbarytonisty Tomáše Šelce, který se představil v části Sicut locutus est z Magnificat Šimona Brixiho. O Tomáši Šelcovi jsem už slyšel, ale netušil jsem, co se v jeho hlasu skrývá! Jeho hlasový fond skýtá mezinárodní úroveň, je objemný, sonorní, měkký, kulatý, intonačně téměř perfektní. A je velmi pohyblivý. Basová árie z Brixiho Magnificat je založena na dlouhých koloraturách slova „saecula“. Pěvec tu nejtěžší zvládl na jeden dech! Mám za to, že se v našich končinách neobjevují takoví pěvci často, je dobře, že Tomáš Šelc dostává čím dál více příležitostí u nás i v zahraničí.
Recenzi najdete na portále klasikaplus.cz